ADHD jest rozpoznaniem na całe życie. I choć najwięcej uwagi poświęcamy mu w dzieciństwie, to bardzo wielu dorosłych nadal musi toczyć nierówną walkę z zaburzeniami uwagi, prokrastynacją czy impulsywnością. Jednak w dorosłym życiu problemem nie są już zapominanie o pracach domowych ani popełnianie błędów z nieuwagi na klasówkach, lecz niepłacenie na czas rachunków i podatków, utrzymanie pracy czy nieporozumienia w bliskich relacjach.
„Poskromić ADHD” to kompletny program terapeutyczny, obejmujący zarówno wskazówki dla psychoterapeutów, jak i zeszyt pracy dla dorosłych klientów. Z mojego doświadczenia wynika, że zawarte w nim strategie pomagają lepiej radzić sobie z wieloma trudnościami, na przykład nie zapominać o spotkaniach czy doprowadzać nudne zadania do końca. Jeśli dodać do tego zaangażowanie w terapię z odrobiną samozaparcia i regularności, program może naprawdę poprawić jakość życia.
dr n. med. Artur Kołakowski
specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej
Bycie nastolatkiem wydaje się sporym wyzwaniem, bo choć nie jest się już całkowicie zależnym od dorosłych dzieckiem, to jednak jeszcze nie jest się dorosłym, który sam decyduje o sobie (przynajmniej w teorii). Wyzwanie to staje się poważniejsze, gdy masz ADHD, bo oprócz zdobywania autonomii, poznawania swoich mocnych i słabszych stron musisz radzić sobie z zaburzeniami koncentracji, wewnętrznym lub ruchowym niepokojem oraz wpędzającą w liczne kłopoty impulsywnością.
Ten poradnik może ci pomóc, jeśli potraktujesz go jak książkę kucharską – czyli coś, do czego się wraca – a nie jak lekturę szkolną, którą czytasz raz lub przeglądasz na szybko. Bo chyba może ci się przydać:
Zgadzam się z autorką, że poznanie zysków i strat związanych z posiadaniem ADHD może pomóc lepiej kierować swoim życiem. Także nastolatkom.
dr n. med. Artur Kołakowski
specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej
Czy narzucasz sobie – a być może również innym – wyjątkowo wysokie standardy? Czy twój wewnętrzny głos wciąż ci powtarza, że jesteś kimś niewystarczająco dobrym, niezależnie od tego, jak wiele osiągasz? Czy nie podejmujesz nowych wyzwań z obawy przed porażką?
Perfekcjoniści stawiają sobie nierealistycznie wysokie wymagania, dążą do doskonałych rezultatów i są bezlitośnie samokrytyczni. Wiążą swoje poczucie wartości z wynikami i osiągnięciami, dlatego z obawy przed porażką, zawstydzeniem czy uznaniem za niekompetentnych unikają angażowania się w nowe rzeczy, odmienne od tego, co znają. Łatwiej przychodzi im zauważanie swoich błędów i niedociągnięć, trudniej zalet i dokonań. Miewają też trudności z dotrzymywaniem terminów, bo chcąc wykonać zadanie jak najlepiej, odkładają je na później bądź w nieskończoność poprawiają i nigdy nie są w pełni zadowoleni.
Taka postawa przyczynia się do życia w ciągłym stresie i napięciu, obniżenia nastroju, przepracowania, straty możliwości. Niszczy poczucie własnej wartości i więzi z ludźmi. Jak zatem odnaleźć równowagę?
Dzięki tej praktycznej książce odkryjesz źródła swojego perfekcjonizmu i uświadomisz sobie, jak perfekcjonizm przejawia się w twoim życiu oraz jak negatywnie wpływa na twoje zdrowie i relacje. Zrozumiesz, że on nie pozwala ci podejmować ryzyka i ruszyć naprzód.
Autorka opisuje zweryfikowane naukowo, skuteczne techniki poznawczo-behawioralne, dzięki którym zmienisz perfekcjonistyczne, często kłopotliwe zachowania i uwolnisz się od ograniczających cię przekonań. Przestaniesz określać swoją wartość na podstawie produktywności i osiągnięć, a w zamian nauczysz się okazywać sobie współczucie, radzić sobie z ostrym samokrytycyzmem, prokrastynacją, poczuciem winy i wstydem, a także przezwyciężać potrzebę kontroli i koncentracji na osiąganiu wyznaczonych celów. Zaakceptujesz swoje niedoskonałości i zaczniesz postrzegać popełniane błędy jako okazje do rozwoju. Rozpoczniesz nowe życie – życie bez lęku przed porażką, zażenowaniem, krytyką czy odrzuceniem.
Perfekcjonizm, choć przynosi wiele korzyści, może odebrać satysfakcję i radość nawet z najpiękniejszych chwil. Sprawia, że czujemy się niewystarczający. Jeśli szukasz równowagi oraz chcesz się rozwijać z poszanowaniem swoich potrzeb i wartości, ta książka może w tym pomóc. Autorka w łagodny i angażujący sposób prowadzi czytelnika przez wszystkie etapy pracy nad perfekcjonizmem i jego skutkami. Pomaga zbadać źródła nieadaptacyjnych standardów, proponuje strategie pomocne w mierzeniu się z prokrastynacją i krytykowaniem siebie. Zachęca do uważności i troski o siebie. Cieszę się, że ten poradnik pojawił się na polskim rynku. Wierzę, że sprawdzi się zarówno jako osobisty przewodnik, jak i jako wsparcie w gabinecie psychoterapeuty.
Alicja Rawinis-Tomaszewska
certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna,
wykładowczyni w Szkole Psychoterapii Crescentia
Jeśli trzymasz w ręku tę książkę, to znaczy, że borykasz się z perfekcjonizmem. Sharon Martin proponuje sprawdzone i oparte na wynikach badań naukowych metody i ćwiczenia, które pozwalają zrozumieć powtarzające się dysfunkcjonalne zachowania oraz lepiej sobie z nimi radzić Czy twoje poczucie własnej wartości zależy od osiągnięć i zdobycia pierwszego miejsca? Czy odkładasz w czasie różne zadania z obawy, że nie wykonasz ich celująco? Osoby z bezwzględnymi standardami często myślą w kategoriach „wszystko albo nic” – jeśli nie wejdą na szczyt, to znaczy, że są nieudacznikami.
Ten oparty na rzetelnej wiedzy poradnik pomoże ci uwolnić się od samokrytycyzmu. Uświadomi, jak towarzyszyć sobie i innym z życzliwością, ciepłem i łagodnością w trudach dnia codziennego.
Agnieszka Tousty-Ingielewicz
psycholożka, psychoterapeutka w Centrum E-Moc-Ja
przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej
Jeżeli jesteś rodzicem, opiekunem, nauczycielem lub terapeutą dziecka z ADHD, to najprawdopodobniej też masz świadomość, jak bardzo wyjątkowe są te dzieci. Bo w gruncie rzeczy mają one szczególne zdolności. Wyróżniają się niezrównaną kreatywnością, wrażliwością i humorem.
Niestety dzieci z ADHD na pewnym poziomie zdają sobie sprawę ze swoich ograniczeń i mogą wchodzić w życie z negatywnym obrazem własnej osoby – a takie postrzeganie siebie nie pomaga w rozwoju. Dlatego trzeba je wzmacniać i dodawać im pewności siebie.
Kelli Miller pomoże twojemu dziecku zrozumieć, że ADHD wcale nie jest defektem czy wadą, a przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi może okazać się atutem. Autorka proponuje 60 rozmaitych ćwiczeń, gier i zabaw służących pracy nad różnymi aspektami ADHD, od samokontroli i organizacji po wyrażanie własnych potrzeb i budowanie wiary w siebie.
Dzięki tej książce twoje dziecko:
• zrozumie, czym jest ADHD;
• pozna swoje mocne i słabe strony;
• dowie się, jak radzić sobie z trudnymi emocjami;
• pozna sposoby na skupienie uwagi, samokontrolę i podejmowanie dobrych decyzji;
• nauczy się planowania, komunikowania i wyrażania swoich potrzeb;
• uwierzy w siebie i w to, że może osiągnąć sukces.
https://www.gwp.pl/ja-i-moje-adhd.html
Książka „Pokonaj bezsenność w 6 krokach z terapią poznawczo-behawioralną” to kompendium wiedzy na temat bezsenności, mechanizmów jej powstawania oraz metod leczenia. Jest to pierwszy polski poradnik, który przedstawia pełen program terapii poznawczo-behawioralnej stosowanej w bezsenności. Książka jest przeznaczona dla pacjentów zmagających się z bezsennością, a także dla lekarzy i terapeutów.
Patronat nad książką objęły: Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczo-Behawioralnej https://www.pttpb.pl/ksiazki/dorosli/ oraz Polskie Towarzystwo Badań nad Snem.
„Jest to moim zdaniem najlepszy poradnik dotyczący radzenia sobie z bezsennością, dostępny na polskim rynku”. - dr n. med. Michał Skalski
„Autorki posiadające wieloletnie doświadczenie w leczeniu osób cierpiących na bezsenność w bardzo przystępny i praktyczny sposób przedstawiają, jak można samodzielnie poprawić jakość własnego snu”. - prof. dr hab. n. med. Adam Wichniak
Autorki:
Dr n. med. Ewa Walacik-Ufnal – lekarz, specjalista psychiatra. Posiada certyfikat eksperta medycyny snu. Jest terapeutką poznawczo-behawioralną. Prowadzi szkolenia z terapii bezsenności. Na co dzień pracuje z pacjentami z zaburzeniami snu i zdrowia psychicznego.
Dr n. med. Małgorzata Fornal-Pawłowska – psycholog kliniczny, psychoterapeuta. Wieloletni pracownik Poradni Leczenia Zaburzeń Snu Szpitala Nowowiejskiego. Współautorka pierwszych w Polsce grup terapeutycznych dla osób z bezsennością oraz cyfrowej aplikacji do poprawy snu.
Rozdział 1. Oblicza bezsenności
1.1 Czy to już bezsenność?
1.2 Rozpoznajemy bezsenność
1.3 Objawy bezsenności
1.4 Dlaczego cierpię na bezsenność?
1.5 Nie jesteś sam!
1.6 Zagrożenia zdrowotne
1.7 Bezsenność a inne choroby
Rozdział 2. Prawidłowy sen, czyli co warto o nim wiedzieć, zanim zacznie się go poprawiać
2.1 Mity na temat snu
2.2 Jak zdefiniować sen?
2.3 Jak można zbadać sen?
2.4 Cegiełki snu, czyli stadia i cykle
2.5 Ile godzin snu potrzebuję, żeby się wyspać?
2.6 Czym różni się prawidłowy sen od snu osób z bezsennością?
2.7 Naprawdę mam w głowie zegar? Czyli o tym, czy jesteś sową, czy skowronkiem
2.8 W jaki sposób jest regulowany sen i czuwanie?
Rozdział 3. Leczenie bezsenności
3.1 Cierpię na bezsenność i co dalej?
3.2 Zasady postępowania w leczeniu bezsenności
3.3 Leczenie bezsenności psychoterapią
3.4 Leki stosowane w bezsenności
3.5 Czy od leków nasennych można się uzależnić?
3.6 Czy terapia mi pomoże?
Rozdział. 4. Krok pierwszy – mój sen
4.1 Jak korzystać z programu sześciu kroków?
4.2 Oczekiwania
4.3 Zmierz swój sen, czyli jak umiejętnie prowadzić dziennik snu?
Rozdział 5. Krok drugi – higiena snu
5.1 Dlaczego higiena snu (nie) działa?
5.2 Czas ma znaczenie – wyreguluj pory snu
5.3 Kawa i papierosy – wrogowie dobrego snu
5.4 W zdrowym ciele zdrowy… sen
5.5 Czynniki środowiskowe, czyli cicho, ciemno i komfortowo
5.6 Zrelaksuj się
Rozdział 6. Krok trzeci – pory snu
6.1 Wydajność snu
6.2 Wędrujące pory snu
6.3 MOPS na ratunek
6.4 Wyznacz swoje pory snu
Rozdział 7. Krok czwarty – kontrola bodźców
7.1 Mysz w sypialni, czyli dlaczego moja poduszka nie działa już nasennie?
7.2 Czego potrzebujesz, żeby zasnąć?
7.3 Uporządkuj bodźce w sypialni
7.4 Czy wstawać z łóżka w bezsenną noc?
7.5 Jak wprowadzić technikę kontroli bodźców?
Rozdział 8. Krok piąty – o gonitwie myśli i innych rzeczach krążących po głowie
8.1 Skąd biorą się emocje?
8.2 Negatywne myśli automatyczne
8.3 Myśli alternatywne
8.4 Samospełniające się przepowiednie
8.5 „W końcu przez to umrę” – myśli katastroficzne w bezsenności
Rozdział 9. Krok szósty – zapobieganie nawrotom
9.1 Jak Ci poszło?
9.2 Co dalej?
9.3 Gdy nie ma poprawy...
9.4 Czy bezsenność powróci?
www: https://wydawnictwopoligraf.pl/1455/walacikufnal-ewa-fornalpawlowska-malgorzata/pokonaj-bezsennosc-w-6-krokach-z-terapia-poznawczobehawioralna.html
Doświadczeni polscy terapeuci o praktycznej stronie psychoterapii dzieci i młodzieży
Wielu osobom rozpoczynającym praktykę psychoterapeutyczną przeprowadzenie całego procesu leczenia dziecka lub nastolatka – od momentu pierwszej wizyty do zakończenia terapii – może nastręczać trudności. Nasuwać się mogą wątpliwości:
Czy ważne są cele dziecka, czy rodzica? Czy po terapii dziecko ma lepiej spełniać oczekiwania dorosłych, czy też budować swoją autonomię? Jak zaplanować udział rodziców w psychoterapii? Który program terapeutyczny wybrać? Jak budować zaangażowanie w terapię?
Niniejszy przewodnik to nieocenione źródło wiedzy dla osób pracujących terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Autorzy – doświadczeni polscy terapeuci – ukazują z praktycznego punktu widzenia zasady, metody oraz niuanse pracy z tą grupą wiekową. Dzielą się swoją wiedzą i warsztatem, wyjaśniając, jak interpretować i realizować ustrukturyzowane programy terapii poznawczo-behawioralnej oraz jak uzupełnia się podejście klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z trzecią falą terapii behawioralnych. Uwzględniając wszystkie aspekty procesu terapeutycznego, przedstawiają kolejne etapy pracy z dzieckiem od momentu jego pierwszej wizyty z rodzicami w gabinecie, w tym:
• stawianie diagnozy,
• tworzenie planu leczenia,
• zawieranie kontraktu z pacjentem i jego rodzicami,
• wybór programu terapeutycznego,
• opracowanie konceptualizacji przypadku,
• budowane relacji,
• wzbudzanie motywacji,
• omawianie trudności w pracy z pacjentem podczas superwizji.
Prezentowane wiadomości zostały zilustrowane przykładami i opisami przypadków leczenia takich zaburzeń, jak: depresja, choroba afektywna-dwubiegunowa, zaburzenia lękowe, PTSD, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, ADHD, agresja i zaburzenia zachowania, choroba tikowa, moczenie nocne oraz zanieczyszczanie się.
Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów do wykorzystania w trakcie terapii – zarówno jako podpowiedź dla specjalisty (wzór wywiadu, schemat sesji, wzory kontraktów terapeutycznych, szablony do konceptualizacji), jak i do pracy z dzieckiem i jego rodzicami podczas sesji.
Ta niezwykle potrzebna książka to kompendium wiedzy na temat psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Autorzy krok po kroku prowadzą czytelnika przez najważniejsze problemy, z którymi spotykają się psychoterapeuci pracujący z młodymi ludźmi. W książce znajdziemy przystępnie podaną teorię z ogromną dawką praktyki – wskazówki, przykłady z praktyki klinicznej, propozycje ćwiczeń, trafne metafory. Jej zaletą jest także ukazanie możliwości, jakie daje otwartość na łączenie klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z modelami trzeciej fali terapii behawioralnych. Dopisuję ją do swojej listy książek, które są dla mnie szczególnie ważne – od razu na sam szczyt.
Paulina Jarecka
psycholog dziecięcy, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny,
autorka bloga Dzieciecapsychologia.pl
Pierwsza na polskim rynku tak wszechstronna publikacja poświęcona terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Autorzy w przystępny i kompleksowy sposób omawiają zagadnienia związane z psychoterapią młodych pacjentów, uwzględniając między innymi kontekst szkolny i rodzinny. Przewodnik dostarcza niezbędnej wiedzy i narzędzi do leczenia najczęściej występujących zaburzeń, prowadząc czytelnika kolejno przez wszystkie etapy pracy terapeutycznej. Stanowi nieocenione źródło wiedzy dla początkujących psychoterapeutów.
Alicja Rawinis-Tomaszewska
psycholog
Tytuł: Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży
Tytuł oryginału: -
Autor: Konrad Ambroziak, Artur Kołakowski, Klaudia Siwek
Tłumacz: -
Data wydania: październik 2018
ISBN: 978-83-7489-760-0
Numer wydania: I
Oprawa: miękka + skrzydełka
Format: 155 x 235 mm
Liczba stron: 304 s.
Cena: 44,90 zł
Patronat: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej, Polskie Towarzystwo Terapii Motywującej, Poradnia Poza Schematami, Porcelanowe Aniołki
Pierwsza książka Konrada Ambroziaka, Artura Kołakowskiego i Klaudii Siwek Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać to kompendium wiedzy na temat depresji, jej przyczyn oraz metod leczenia. Jej dopełnieniem jest niniejsza książka – swoisty instruktarz zawierający rady, wskazówki, ćwiczenia, podpowiedzi i odpowiedzi na nurtujące pytania. To wyczerpujący poradnik skierowany do głównych zainteresowanych: nastolatków dotkniętych depresją i ich rodziców.
Rodzicu, dzięki lekturze dowiesz się między innymi:
Nastolatku, dzięki lekturze dowiesz się między innymi:
Ciekawa, pobudzająca do refleksji, zawierająca gotowe recepty. To tylko niektóre z zalet, jakimi charakteryzuje się ta książka. Lektura w przystępny sposób przedstawia zagadnienie depresji, skłania do przemyśleń, ale przede wszystkim pozwala zrozumieć funkcjonowanie depresyjnego nastolatka zarówno jemu samemu, jak i jego rodzicom oraz specjalistom (psychologom, nauczycielom), którzy na co dzień z nim pracują. To niezwykle cenne źródło informacji, którego brakowało na polskim rynku wydawniczym.
Marta Jerzak
Poradnia Poza Schematami
„Nastolatek a depresja” to niezwykle potrzebny, przystępnie napisany poradnik dla nastolatków oraz ich rodziców, który pomoże im przejść wspólnie przez trudne doświadczenie, jakim jest depresja dorastającego dziecka. Książka jest źródłem rzetelnej wiedzy, praktycznych przykładów i ćwiczeń, które pomogą młodym ludziom oraz ich bliskim zrozumieć istotę tej choroby. Odczarowuje przy tym wiele mitów związanych z depresją i daje nadzieję na wyleczenie – bo depresja to choroba, o której sporo już wiemy i którą można skutecznie leczyć!
Aleksandra Wilkin-Day
przewodnicząca Zarządu Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej,
psycholog, psychoterapeutka, mama nastolatka
Książka „Nastolatek a depresja” to swoisty przewodnik dla osoby zmagającej się z depresją i dla jej bliskich. Nie tylko pomaga zrozumieć, z czym boryka się nastolatek, ale również podpowiada, jak skutecznie wspierać go w kryzysie i towarzyszyć mu w przezwyciężaniu trudności.
Lucyna Kicińska
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
„Nastolatek a depresja” to ważna książka dla rodziców oraz ich dorastających dzieci, którzy muszą się mierzyć z problemami, jakie stawia przed nimi trudna diagnoza. Prezentuje rozumienie zaburzenia i terapii przez autorów – klinicystów, którzy w przystępny sposób opisują swoje spojrzenie na zespół depresyjny u nastolatków oraz reakcje otoczenia młodych ludzi na ich objawy. Jako poradnik dla rodziców i nastolatków książka stanowi źródło wielu praktycznych informacji.
dr n. med. Magdalena Skotnicka-Chaberek
lekarz, psycholog, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny i superwizor dydaktyk terapii poznawczo-behawioralnej
Konrad Ambroziak – doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, terapeuta poznawczo-behawioralny, terapeuta motywujący i trener dialogu motywującego. Współautor książki Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać. Autor wielu artykułów na temat terapii poznawczo-behawioralnej i zagadnień związanych z uprzedzeniami. Członek Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej, Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej i Motivational Interviewing Network of Trainers. Pracuje z młodzieżą i dorosłymi dotkniętymi zaburzeniami: zachowania, depresyjnymi, lękowymi i osobowości, a także ADHD.
Artur Kołakowski – doktor nauk medycznych, specjalista psychiatrii oraz psychiatrii dzieci i młodzieży, terapeuta poznawczo-behawioralny. Współautor książek: Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców, ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej oraz Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna – wyróżnionej Nagrodą Teofrasta dla najlepszej psychologicznej książki popularnonaukowej 2011 roku. Pracował w wielu poradniach przyjmujących dzieci, nastolatki i dorosłych z problemami emocjonalnymi i psychicznymi, obecnie pracuje w ośrodku Poza Schematami, gdzie zajmuje się przede wszystkim diagnozą oraz leczeniem dzieci i młodzieży.
Klaudia Siwek – psycholog i psychoterapeutka, certyfikowana terapeutka poznawczo-behawioralna z zamiłowaniem do terapii systemowej i psychodynamicznej. Współautorka książek Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać oraz Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość. Od kilkunastu lat zawodowo związana z Oddziałem Psychiatrii Dziecięcej w Józefowie, gdzie zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży cierpiących z powodu zaburzeń lękowych, depresji, agresji i autoagresji oraz zaburzeń odżywiania. Biegła sądowa w sprawach dotyczących przemocy i nadużyć seksualnych. Szkoli psychologów i terapeutów.
Tytuł: DEPRESJA NASTOLATKÓW Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać
Autor: Konrad Ambroziak, Artur Kołakowski, Klaudia Siwek
Data wydania: marzec 2018
ISBN: 978-83-7489-735-8
Numer wydania: I
Oprawa: miękka + skrzydełka
Format: 155 x 235 mm
Liczba stron: 280 s.
Cena: 44,90 zł
Patronat: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej, Polskie Towarzystwo Terapii Motywującej, Poradnia Poza Schematami, Porcelanowe Aniołki
Depresja nie jest chorobą, która dotyka jedynie dorosłych. Zapadają na nią również nastolatki, a czasem nawet dzieci.
Czym jest depresja?
Jak często dotyka nastolatki?
Jak ją rozpoznać i pomóc pokonać?
Jak odróżnić ją od typowych dla wieku nastoletniego wahań nastroju?
Czy depresja wymaga leczenia?
W jaki sposób wpływa na myślenie i zachowanie nastolatka?
Depresja to choroba XXI wieku. Wiele się o niej mówi, pisze, czyta. Teoretycznie dużo o niej wiemy, a faktycznie… niestety nadal zdecydowanie za mało. Przykładowo niewielu z nas ma świadomość, że depresja stanowi poważny problem również wśród nastolatków. Dorastanie jest okresem pełnym napięć i konfliktów, dlatego tak łatwo jest przypisać objawy depresyjne młodzieńczej burzy hormonów. Nic bardziej mylnego – depresja to poważna choroba, a nie przejaw złego zachowania czy buntu.
Autorzy, wybitni specjaliści pracujący na co dzień z dotkniętymi depresją nastolatkami i ich rodzinami, przygotowali tę książkę, aby pomóc zrozumieć i zaakceptować depresję młodych ludzi oraz właściwie na nią zareagować. Odwołując się do badań i teorii naukowych, wyjaśniają nie tylko, na czym polega ta choroba, ale również jak ją rozpoznać, jakie pociąga za sobą skutki oraz kiedy i gdzie szukać pomocy. W zrozumiały sposób, z empatią i bazując na rzetelnej wiedzy, tłumaczą, że pokonanie depresji i powrót do zdrowia są możliwe, ale wymagają dużego zaangażowania rodziny osoby chorej. Zawarte w książce materiały dla nastolatka i dla rodziców, komiksy, ćwiczenia oraz liczne opisy przypadków ułatwiają zrozumienie omawianych treści i stanowią ciekawą inspirację do codziennej pracy.
To ważna i potrzebna książka. Autorzy odczarowują mity dotyczące zdrowia psychicznego, rzetelnie i w przystępny sposób informują, edukują i podpowiadają zarówno nastolatkom, jak i ich rodzicom, jak radzić sobie z depresją. Wierzę, że lektura tej książki sprawi, iż choroba, jaką jest depresja, stanie się bardziej zrozumiała, i zmotywuje do sięgnięcia po profesjonalną pomoc.
Lucyna Kicińska
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Doskonała lektura, przedstawiająca ważne zagadnienia w mądry i jednocześnie przystępny sposób. Gorąco polecam tę książkę rodzicom, nastolatkom, osobom zawodowo związanym ze środowiskiem dzieci i młodzieży, w tym terapeutom – jako nieocenioną pomoc w psychoedukacji młodych pacjentów i ich bliskich.
Emilia Link-Dratkowska
psycholog kliniczna, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna
Książka wypełnia ważną lukę na polskim rynku wydawniczym – w przystępny sposób opisuje trud zmagania się z depresją w okresie dojrzewania. Autorzy, opierając się na aktualnym stanie wiedzy, wyjaśniają mechanizmy powstawania i podtrzymywania tego zaburzenia, jak również zasady jego leczenia. Szczególną wartość mają liczne przemawiające do wyobraźni czytelnika przykłady, ułatwiające zrozumienie istoty choroby zarówno osobom cierpiącym z powodu depresji, jak i ich najbliższym.
dr Marcin Domurat
Poradnia Poza Schematami
Ta książka jest jak mapa, która wskazuje różne drogi wyjścia z depresji. Żałuję, że nie miałam takiej „mapy”, gdy mnie samą zaczęła przytłaczać choroba.
Amelia Gruszczyńska
Porcelanowe Aniołki
Konrad Ambroziak – doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii, terapeuta poznawczo-behawioralny, terapeuta motywujący i trener dialogu motywującego. Autor wielu artykułów na temat terapii poznawczo-behawioralnej i zagadnień związanych z uprzedzeniami. Członek Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej, Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej i Motivational Interviewing Network of Trainers. Pracuje z młodzieżą i dorosłymi dotkniętymi zaburzeniami: zachowania, depresyjnymi, lękowymi i osobowości, a także ADHD.
Artur Kołakowski – doktor nauk medycznych, specjalista psychiatrii oraz psychiatrii dzieci i młodzieży, terapeuta poznawczo-behawioralny. Współautor książek: Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców, ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej oraz Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna – wyróżnionej Nagrodą Teofrasta dla najlepszej psychologicznej książki popularnonaukowej 2011 roku. Pracował w wielu poradniach przyjmujących dzieci, nastolatki i dorosłych z problemami emocjonalnymi i psychicznymi, obecnie pracuje w ośrodku Poza Schematami, gdzie zajmuje się przede wszystkim diagnozą oraz leczeniem dzieci i młodzieży.
Klaudia Siwek – psycholog i psychoterapeutka, certyfikowana terapeutka poznawczo-behawioralna z zamiłowaniem do terapii systemowej i psychodynamicznej. Współautorka książki Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość. Od kilkunastu lat zawodowo związana z Oddziałem Psychiatrii Dziecięcej w Józefowie, gdzie zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży cierpiących z powodu zaburzeń lękowych, depresji, agresji i autoagresji oraz zaburzeń odżywiania. Biegła sądowa w sprawach dotyczących przemocy i nadużyć seksualnych. Szkoli psychologów i terapeutów.
ISBN: 978-83-7489-701-3
Format: 145 x 205
Cena: 39,90
Liczba stron: 336
Data wydania: październik 2017
Patronat: Mądrzy-rodzice.pl, Egaga.pl, Egodziecka.pl, Poza Schematami, Centrum CBT
Zaspokajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych nie jest po prostu jedną z wielu dobrze brzmiących rad dla rodziców ani sugestią, że należałoby zmienić swoje postępowanie. To absolutna konieczność, jeśli chce się wychować zdrowe i szczęśliwe dziecko.
Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniają błędy, powielają schematy ze swojego dzieciństwa i mimo dobrych chęci czasem postępują niewłaściwie. Dzieci nie potrzebują jednak rodziców perfekcyjnych – potrzebują rodziców, którzy je szanują, słuchają ich oraz próbują je zrozumieć.
Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Tego uczą autorzy książki Mały człowiek, wielkie potrzeby. Karen i John Louisowie napisali ten poradnik po tym, jak prowadzone przez nich warsztaty Good Enough Parenting odniosły ogromny sukces.
Swoją filozofię mądrego wychowania autorzy opierają na przekonaniu, że najważniejsze jest zaspokajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencje, realistyczne granice, realistyczne oczekiwania oraz wartości duchowe i wspólnota. Tłumaczą, że źródłem większości zaburzeń, problemów z samooceną czy trudności w relacjach są właśnie niezaspokojone potrzeby emocjonalne z okresu dzieciństwa. Toksyczne czy bolesne doświadczenia prowadzą do negatywnych wzorców myślenia, odczuwania, zachowania, które potem dzieci wnoszą w dorosłe życie, w relacje z partnerem czy w końcu we własne rodzicielstwo.
Książkę gorąco polecają specjaliści: - Bycie rodzicem nie jest łatwe. Zwłaszcza, że mogą nam w tym przeszkadzać doświadczenia z własnego dzieciństwa. Autorzy, w oparciu o teorię schematów i własna wieloletnią praktykę (rodziców i terapeutów), w przyjazny sposób pokazują jak nie przenieść niekorzystnych doświadczeń z własnymi rodzicami na relacje ze swoimi dziećmi – tłumaczy dr n. med. Artur Kołakowski, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor.
Joanna Giereło i Izabela Gołębiewska, psychoterapeutki poznawczo-behawioralne, cieszą się, że powstała książka, które pokazuje, jak stać się „wystarczająco dobrym rodzicem”: - Książka „Mały człowiek, wielkie potrzeby” jest propozycją, która za granicą stała się już oficjalnym programem, zmieniającym życie tysiąca rodzin. To książka dla rodziców dzieci w każdym wieku. Dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją podróż w rodzicielstwo, oraz dla tych, którzy chcą poprawić jakość już obecnych relacji. ”Mały człowiek...” zabiera nas w świat dziecięcych potrzeb, pokazuje jak rozpoznawać je i odpowiadać na nie w adekwatny sposób. Daje wskazówki jak postępować, aby zbudować bliską relacje z dzieckiem, a także jak krok po kroku wychować zdrowe emocjonalnie dzieci. To mały poradnik ale wielka pomoc dla każdego rodzica!
Dla kogo jest ta książka? Dla każdego rodzica, który chce:
John Philip Louis i Karen McDonald Louis – mieszkające w Singapurze małżeństwo z trzydziestoletnim stażem, rodzice dwojga dorosłych dzieci, autorzy programu Good Enough Parenting, opartego na ich wyjątkowych doświadczeniach życiowych i rozległej specjalistycznej wiedzy. Oboje są dyplomowanymi terapeutami. John jest członkiem między innymi Międzynarodowego Towarzystwa Terapii Schematów (International Society for Schema Therapy), kształcił się pod kierunkiem twórcy terapii schematów Jeffreya E. Younga i jest certyfikowanym terapeutą schematów, natomiast Karen specjalizuje się w terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach.
Marta Jerzak
PWN 2016
Zespół psychologów, pedagogów i psychiatrów specjalizujących się w diagnozie i terapii zaburzeń wieku dziecięcego przygotował kompendium wiedzy dotyczące postępowania w środowisku szkolnym z dziećmi doświadczającymi zaburzeń:
· depresyjnych (a także myśli i tendencji samobójczych),
· więzi
· zachowania
· lękowych
· obsesyjno-kompulsyjnych
· odżywiania
· i wielu innych.
Książka zawiera także propozycje działań wspierających dzieci z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi, możliwych do przeprowadzenia w środowisku szkolnym, m.in. budowanie ustrukturyzowanego i przyjaznego środowiska szkolnego, zastosowanie technik uczenia sprzyjających koncentracji, psycho- i socjoterapię oraz trening umiejętności społecznych.
Marta Jerzak – psycholog, psychoterapeuta, trener programu przeciwdziałania agresji, pedagog terapeuta. Zajmuje się psychoterapią dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz diagnozą i terapią zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży – ADHD, problemów z zachowaniem, specyficznych trudności szkolnych, doradztwem zawodowym itp. Prowadzi Warsztaty dla Dobrych Rodziców pomagające radzić sobie na co dzień z trudnymi zachowaniami dzieci. Od lat pracuje jako psycholog w szkole. Jest współautorką podręcznika na temat zaburzeń zachowania i sposobów postępowania z trudnymi zachowaniami dzieci na terenie szkoły.
Pod patronatem Poza Schematami, nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego, ukazała się książka Terapia schematów w praktyce. Praca z trybami schematów autorstwa Arnouda Arntza i Gitty Jacob.
Autorzy – światowej sławy specjaliści w tej dziedzinie - pokazują, w jaki sposób praca z trybami pomaga pacjentom z różnymi zaburzeniami osobowości, z zaburzeniami nastroju, z depresją, z zaburzeniami lękowymi czy obsesyjno-kompulsywnymi.
Przedstawiają model terapii schematów oraz stosowane w niej techniki, ilustrując wszystko opisami przypadków konkretnych zaburzeń. W części poświęconej stricte procesowi terapeutycznemu charakteryzują interwencje poznawcze, emocjonalne i behawioralne właściwe dla poszczególnych trybów, a także specyfikę relacji terapeutycznej. Podsumowują też główne cele i strategie terapii schematów oraz podają wytyczne dotyczące wprowadzenia indywidualnego modelu trybów.
Prezentowane w książce podejście poszerza obszar zainteresowań terapii schematów o chroniczne problemy emocjonalne. Skupia się na aktualnym modelu trybów, ułatwiającym konceptualizację przypadku i pozwalającym płynniej wprowadzać interwencje emocjonalne.
Książka ta to nieocenione źródło wiedzy dla klinicystów i terapeutów chcących zdobyć praktyczne informacje na temat najnowszych technik terapeutycznych.
Pod patronatem Poradni „Poza Schematami”, nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego, ukazały się książki Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Terapia ekspozycji i powstrzymania reakcji. Podręcznik terapeuty i Poradnik pacjenta autorstwa Edny B. Foa, Elny Yadin i Tracey K. Lichner.
Podręcznik terapeuty to doskonały przewodnik dla klinicystów pracujących z osobami cierpiącymi na zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, prezentujący program terapii ekspozycji i powstrzymania reakcji oparty na teoretycznych i praktycznych zasadach terapii poznawczo-behawioralnej. Autorki, po wprowadzeniu teoretycznym oraz przedstawieniu tła historycznego i wyników przeprowadzonych badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo wyjaśniają, jak planować i prowadzić terapię. Prezentują pełen opis programu wraz z licznymi przykładami, na który składają się w większości praktyczne ćwiczenia wykonywane podczas sesji i w ramach zadania domowego. Podręcznik zawiera wszystkie formularze wykorzystywane przez terapeutę i pacjenta w trakcie terapii. Jego uzupełnieniem jest poradnik dla pacjenta, w którym autorki w przystępny sposób wyjaśniają, czym cechuje się zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, jakie są jego przyczyny i jak radzić sobie z objawami. Zawiera gotowe formularze zadań domowych, które służą do tworzenia hierarchii ekspozycji, codziennego monitorowania rytuałów, przeprowadzania ekspozycji in vivo i wyobrażeniowych. Poradnik jest źródłem rzetelnych informacji dla osób uczestniczących w terapii, wspierając ich działania między sesjami.
Tytuł/podtytuł: Grupowa terapia schematów w leczeniu borderline
Autor: Joan M. Farrell, Ida A. Shaw
Tłumacz: Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska
Tytuł oryginału: Group schema therapy for borderline personality disorder. A step-by-step treatment manual with patient workbook
Język oryginału: angielski
Redakcja merytoryczna: dr Monika Szaniawska, dr Artur Kołakowski
Data wydania: listopad 2015
ISBN: 978-83-7489-601-6
EAN: 9788374896016
Numer wydania: pierwsze
Oprawa: miękka
Format: 165 x 235 mm
Liczba stron: 366
Patronat: Polskie Stowarzyszenie Terapii Poznawczej i Schematu, Psychotekst.pl , Plasterek.pl, PSSiAP
Cena detaliczna: 69,90 zł
www: http://www.gwp.pl/14883,grupowa-terapia-schematow-w-leczeniu-borderline.html
Notka
Grupowa terapia schematów w leczeniu borderline to efekt dwudziestopięcioletniej pracy autorek nad skuteczną i wielostronną metodą psychoterapii osób dotkniętych tym zaburzeniem osobowości. To pierwszy tego typu podręcznik dla specjalistów, powstały na podstawie przeprowadzonych badań i wyników pracy praktycznej. Joan M. Farrell i Ida A. Shaw nie tylko dokładnie opisują stworzony przez siebie model terapii, ale również prezentują zestaw materiałów informacyjno-ćwiczeniowych dla pacjentów, które idealnie uzupełniają i wzbogacają prowadzony proces terapeutyczny. W książce znalazły się też rozdziały międzynarodowych ekspertów w dziedzinie terapii schematów, takich jak: Jeffrey Young, Arnoud Arntz, Hannie van Genderen, George Lockwood, Poul Perris, Neele Reiss, Heather Fretwell i Michiel van Vreeswijk.
O autorach
Joan M. Farrell jest dyrektorem do spraw badań i szkoleń w Centrum Leczenia i Badań nad Zaburzeniem Osobowości Typu Borderline na Uniwersytecie Indiany oraz adiunktem w Katedrze Psychologii tegoż uniwersytetu. Ida A. Shaw jest terapeutką i trenerką zaawansowanego poziomu terapii schematów oraz konsultantką w Centrum Leczenia i Badań nad Zaburzeniem Osobowości Typu Borderline. Do grupowej terapii schematów wnosi fachową wiedzę z dziedziny terapii opartej na doświadczaniu i psychologii rozwojowej.
Autorki wspólnie prowadzą Instytut Terapii Schematów w Indianapolis, a od ponad 20 lat także międzynarodowe szkolenia poświęcone terapii schematów i borderline. Dotychczas przeszkoliły ponad 350 terapeutów z 12 krajów. Ich szkolenia i superwizja są bardzo wysoko oceniane – entuzjazm i przekaz autorek inspirują terapeutów do zainteresowania się grupową terapią schematów i zajęcia się nią zawodowo.
Spis treści
Przedmowa
Jeffrey E. Young
O autorach
Podziękowania
Rozdział 1
Wprowadzenie
Joan M. Farrell i Ida A. Shaw
Rozdział 2
Model teoretyczny grupowej terapii schematów
Joan M. Farrell i Ida A. Shaw
Rozdział 3
Wykorzystanie terapeutycznych właściwości grupy do przyspieszenia terapii schematów i wzmocnienia siły jej działania
Joan M. Farrell i Ida A. Shaw
Rozdział 4
Rola terapeuty: ograniczone powtórne rodzicielstwo poszerzone do rozmiarów rodziny
Joan M. Farrell i Ida A. Shaw
Rozdział 5
Wybrane podstawowe założenia grupowej terapii schematów
Joan M. Farrell i Ida A. Shaw
Rozdział 6
Przebieg grupowej terapii schematów: etap pierwszy – tworzenie więzi i regulacja emocji
Joan M. Farrell i Ida A. Shaw
Rozdział 7
Przebieg grupowej terapii schematów: etap drugi – zmiana trybów schematów
Joan M. Farrell i Ida A. Shaw
Rozdział 8
Przebieg grupowej terapii schematów: etap trzeci – autonomia
Joan M. Farrell i Ida A. Shaw
Rozdział 9
Materiały dla pacjenta – jak z nich korzystać?
Joan M. Farrell i Ida A. Shaw
Rozdział 10
Połączenie indywidualnej i grupowej terapii schematów
Hannie van Genderen, Michiel van Vreeswijk, Joan Farrell, George Lockwood i Heather Fretwell
Rozdział 11
Grupowa terapia schematów: zaspokajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych w procesie ograniczonego powtórnego rodzicielstwa
Poul Perris i George Lockwood
Rozdział 12
Terapia schematów w leczeniu zaburzenia osobowości typu borderline
Arnoud Arntz
Rozdział 13
Wnioski − kierunki przyszłego rozwoju grupowej terapii schematów
Neele Reiss, Joan Farrell, Arnoud Arntz i Jeffrey E. Young
Bibliografia
Tytuł: Terapia schematów w zaburzeniu osobowości typu borderline
Autor: Arnoud Arntz, Hannie van Genderen
Tytuł oryginału: Schema therapy for borderline personality disorder
Redakcja merytoryczna: dr Monika Szaniawska, dr Artur Kołakowski
Data wydania: październik 2015
ISBN: 978-83-7489-615-3
Numer wydania: pierwsze
Oprawa: miękka
Format: 165 x 235 mm
Liczba stron: 248
Patronat: Polskie Stowarzyszenie Terapii Poznawczej i Schematu, Psychotekst.pl , Plasterek.pl, PSSiAP
Cena detaliczna: 49,90 zł
http://www.gwp.pl/14877,terapia-schematow-w-zaburzeniu-osobowosci-typu-borderline.html
Zaburzenie osobowości typu borderline często uznaje się za nieuleczalne. Jednak najnowsze badania w przekonujący sposób wykazują, że pacjenci świetnie reagują na terapię schematów, która ma wysokie wskaźniki wyzdrowienia. Potwierdza to również doświadczenie Arnouda Arntza i Hannie van Genderen, którym autorzy dzielą się w tej książce. Omawiają oni model pojęciowy borderline, metody leczenia, a także wiele praktycznych technik terapeutycznych. Poruszają zagadnienia związane z planowaniem terapii, budowaniem relacji terapeutycznej, wyborem i zastosowaniem technik poznawczych i behawioralnych, a także przełamywaniem wzorców zachowań i zakończeniem procesu terapeutycznego. Wszystko bogato ilustrują przykładami i opisami przypadków, dzięki którym wiemy, jak stosować nowe metody w praktyce. Książka zawiera również zestaw przydatnych materiałów dla pacjenta, takich jak spis doświadczeń z przeszłości czy dziennik pozytywnych wydarzeń.
To lektura obowiązkowa dla terapeutów, którzy poszukują najpełniejszej i nowoczesnej metody leczenia zaburzenia osobowości typu borderline. Wyróżniający się, bardzo praktyczny przewodnik zawiera dokładną charakterystykę wszystkich technik terapeutycznych, a do tego obszerne opisy przypadków i zapisy z sesji terapeutycznych.
Jeffrey E. Young
twórca terapii schematów, współautor książki Terapia schematów. Przewodnik praktyka
Psychoterapia schematów otwiera nowe możliwości pracy z tymi pacjentami z zaburzeniem osobowości borderline, dla których klasyczna terapia poznawczo-behawioralna okazała się niewystarczająca. Opisany w książce model terapii jest krokiem milowym w rozumieniu osób z tym poważnym zaburzeniem osobowości oraz w pracy z nimi. Autorzy dzielą się swoim olbrzymim doświadczeniem, tworząc swoistą „książkę kucharską” z praktycznym opisem struktury terapii i zastosowania konkretnych technik.
dr Artur Kołakowski
psychiatra, psychoterapeuta, superwizor w terapii poznawczo – behawioralnej
Arnoud Arntz – profesor psychologii klinicznej i psychopatologii eksperymentalnej na Uniwersytecie Amsterdamskim oraz dyrektor naukowy Centrum Badawczego Psychopatologii Eksperymentalnej na Uniwersytecie Maastricht. Jako psychoterapeuta związany jest z Ośrodkiem Zdrowia Psychicznego w Maastricht. Pod jego kierunkiem przeprowadzono w Holandii wieloośrodkowe badanie porównujące terapię schematów z psychoterapią skoncentrowaną na przeniesieniu. Zaburzenie osobowości typu borderline należy do jego głównych zainteresowań badawczych.
Hannie van Genderen – psycholog kliniczna, psychoterapeutka i superwizorka Holenderskiego Towarzystwa Terapii Behawioralnej i Poznawczej. Pracuje jako psychoterapeutka w Ośrodku Zdrowia Psychicznego w Maastricht, od ponad dwudziestu lat zajmuje się leczeniem zaburzeń osobowości oraz prowadzi zajęcia z terapii poznawczo-behawioralnej dla doktorantów. Opracowała specjalistyczne kursy z zakresu terapii schematów w leczeniu zaburzenia osobowości typu borderline i innych zaburzeń osobowości.
Spis treści
O autorach
Przedmowa
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział 1
Zaburzenie osobowości typu borderline
Na czym polega zaburzenie osobowości typu borderline?
Rozpowszechnienie i zaburzenia współwystępujące
Rozwój zaburzenia osobowości typu borderline
Rozdział 2
Terapia schematów w leczeniu zaburzenia osobowości typu borderline
Rozwój terapii schematów w leczeniu zaburzenia osobowości typu borderline
Wyniki badań
(Przeciw)wskazania
Uzasadnienie terapii schematów – teoria, na której opiera się terapia
Tryby schematów
Podsumowanie
Rozdział 3
Terapia
Struktura terapii
Fazy terapii
Faza wstępna i konceptualizacja przypadku
Terapia objawów zaburzeń z osi I
Radzenie sobie z kryzysem
Interwencje terapeutyczne w odniesieniu do poszczególnych trybów schematów
Leczenie traumy z dzieciństwa
Zmiana wzorców zachowań
Zakończenie terapii
Rozdział 4
Relacja terapeutyczna
Ograniczone powtórne rodzicielstwo
Schematy terapeuty i strategia ujawniania własnych emocji i doświadczeń
Techniki poznawcze a relacja terapeutyczna
Techniki behawioralne a relacja terapeutyczna
Podsumowanie
Rozdział 5
Techniki doświadczeniowe
Praca z wyobrażeniami
Wyobrażeniowa zmiana skryptów
Wyobrażeniowa zmiana skryptów w drugiej części terapii
Wyobrażeniowa zmiana skryptów: zmiana wzorców zachowania
Problemy ze stosowaniem wyobrażeniowej zmiany skryptów
Technika odgrywania ról
Technika dwóch krzeseł i wielu krzeseł
Doświadczanie i wyrażanie emocji
Rozdział 6
Techniki poznawcze
Dialog sokratejski
Skalowanie przekonania
Ocena na wielu skalach
Dwuwymiarowa reprezentacja domniemanych zależności
Diagram kołowy
Metoda rozprawy sądowej
Testowanie przeszłości
Karty przypominające
Dziennik pozytywnych wydarzeń
Rozdział 7
Techniki behawioralne
Eksperymenty behawioralne
Nabywanie umiejętności i odgrywanie ról
Strategie rozwiązywania problemów
Omawianie niebezpiecznych zachowań
Omawianie nowych zachowań
Rozdział 8
Szczególne metody i techniki terapii
Zadania do wykonania pomiędzy sesjami (praca domowa)
Farmakoterapia
Kryzys
Samobójstwo i samookaleczenia
Przepracowanie traumy
Rozdział 9
Metody terapii z podziałem na tryby
Metody pracy z trybem Odłączonego Obrońcy
Metody pracy z trybem Porzuconego/Skrzywdzonego Dziecka
Metody pracy z trybem Złoszczącego się/Impulsywnego Dziecka
Metody pracy z trybem Karzącego Rodzica
Metody pracy z trybem Zdrowego Dorosłego
„Symultaniczna gra w szachy na flipperze”
Rozdział 10
Faza końcowa terapii
Przełamywanie wzorców zachowań
Zakończenie terapii
Rozdział 11
Wnioski
Aneks 1
Broszura dla pacjentów: terapia schematów dla osób z zaburzeniem osobowości typu borderline
Aneks 2
Rejestr trybów
Aneks 3
Dziennik pozytywnych wydarzeń
Aneks 4
Testowanie przeszłości
Aneks 5
Eksperymenty behawioralne
Aneks 6
Formularz zadania domowego
Aneks 7
Strategia rozwiązywania problemów
Aneks 8
Zmiana wzorców zachowań
Aneks 9
Lista osiemnastu schematów
Aneks 10
Strategie radzenia sobie
Bibliografia
Redakcja naukowa: Marta Jerzak, Artur Kołakowski
Data wydania: połowa listopada 2014 r.
ISBN: 978-83-7489-597-2
Numer wydania: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron: ok. 360
Patronat medialny: "Szkoła. Miesięcznik Dyrektora", "Sygnał. Magazyn Wychowawcy", Poradnia "Poza Schematami", Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Nadpobudliwością Psychoruchową, Edukacja Internet Dialog / Eid.edu.pl
Cena: 49,90 zł
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest jednym z najczęstszych zaburzeń wieku dziecięcego. Każdego dnia wielu nauczycieli, rodziców i dzieci boryka się z tym problemem, co potwierdza niniejsza książka. Jest ona oparta na wieloletnim doświadczeniu autorów, wybitnych specjalistów w zakresie indywidualnej i grupowej pracy z dziećmi z ADHD, prowadzących warsztaty dla ich rodziców oraz szkolenia dla nauczycieli.
ADHD w szkole łączy cechy kompleksowego podręcznika i skutecznego poradnika. Autorzy prezentują aktualne informacje na temat zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, jego typowe objawy oraz cechy odróżniające go od innych zaburzeń. W przejrzysty sposób oddzielają fakty od mitów i podpowiadają, jakie kroki należy podjąć, gdy zauważymy u dziecka pierwsze symptomy zaburzenia. Omawiają kwestie dotyczące akceptacji osoby z ADHD, funkcjonowania dzieci z tym zespołem w domu dziecka czy rolę szkolnego asystenta ucznia. Opisują wiele strategii pracy z dziećmi z ADHD, najpopularniejsze i najskuteczniejsze metody i narzędzia terapeutyczne oraz kryteria diagnostyczne. Proponują także program szkoleniowy dla nauczycieli, który z pewnością – podobnie jak wszystkie zawarte w książce rady i wskazówki – pomoże im osiągać coraz lepsze rezultaty w pracy z uczniami z ADHD.
Rozmawiając o ADHD, najczęściej słyszymy: „Tak, wiemy, doskonale znamy to zagadnienie”. To prawda, na temat zespołu nadpobudliwości psychoruchowej ukazało się już mnóstwo publikacji – artykułów, książek, stron internetowych. Istnieje jednak wiele mitów na temat tego zaburzenia, często jest ono mylone z różnymi problemami występującymi u dzieci i młodzieży. W czasie spotkań, warsztatów czy szkoleń można usłyszeć pytania: „Dlaczego dzieci z ADHD są agresywne?”, „Jak wytłumaczyć dziecku, że nie może się ruszać, tylko siedzieć spokojnie w ławce?”, „Jak można nauczyć dziecko lepiej się koncentrować, by zniknęły u niego zaburzenia uwagi?”, „Co możemy zrobić, by wyleczyć nasze dziecko?”. Są to typowe przykłady mitów lub nieporozumień związanych z tym zaburzeniem. Dlatego też książkę tę zaczynamy od wyjaśnienia, czym jest, a czym nie jest ADHD. Chcemy bowiem mieć pewność, że poprzez kolejne jej strony będziemy wspólnie rozmawiać o zaburzeniu, które rozumiemy bardzo podobnie.
Fragment rozdziału I
Marta Jerzak – psycholog, psychoterapeuta, trener programu przeciwdziałania agresji. Zajmuje się psychoterapią dzieci, młodzieży i osób dorosłych oraz diagnozą i terapią zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży (ADHD, problemy z zachowaniem, specyficzne trudności szkolne), jak również doradztwem zawodowym. Prowadzi Warsztaty dla Dobrych Rodziców/Nauczycieli dotyczące radzenia sobie na co dzień z trudnymi zachowaniami. Od kilku lat pracuje jako psycholog szkolny. Jest współautorką podręcznika na temat zaburzeń zachowania i sposobów postępowania z trudnymi zachowaniami w szkole.
Artur Kołakowski – dr n. med., specjalista psychiatra, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor-dydaktyk PTTPiB. Od wielu lat pracuje z dziećmi i młodzieżą z problemami rozwojowymi, psychologicznymi i psychoterapeutycznymi, zarówno jako lekarz, jak i psychoterapeuta. Współautor książek ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców, Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna (wyróżnionej Nagrodą Teofrasta i uznanej za "Najlepszą psychologiczną książkę popularnonaukową 2011"!) oraz Zaburzenia zachowania. Teoria i praktyka. Specjalizuje się nie tylko w diagnozie i leczeniu ADHD, ale także w terapii poznawczej i behawioralnej. Od wielu lat pracuje z rodzicami i nauczycielami pomagając im budować przyjazne dziecku i skuteczne systemy pomocy zarówno w przypadku objawów ADHD, jak i zaburzeń zachowania.
Spis treści
Wstęp i podziękowania
Rozdział 1
Czym jest ADHD?
Artur Kołakowski, Marta Jerzak
Rozdział 2
Problem akceptacji dzieci z ADHD
Dariusz Wasiński
Rozdział 3
Praca z dzieckiem z ADHD w szkole i poza nią
Artur Kołakowski, Marta Jerzak
Rozdział 4
Książka kucharska ADHD, czyli praktyczne metody pracy z objawami
Marta Jerzak, Artur Kołakowski
Rozdział 5
Asystent dziecka z ADHD – gdy standardowe oddziaływania są niewystarczające
Katarzyna Orkisz
Rozdział 6
Dzieci z ADHD w domu dziecka
Dariusz Wasiński
Rozdział 7
Uczeń z ADHD w klasie – z jakim problemem mamy do czynienia? Warsztaty dla nauczycieli
Marta Jerzak, Artur Kołakowski
Aneks 1
Kryteria diagnostyczne zespołu hiperkinetycznego według ICD-10
Aneks 2
Kryteria diagnostyczne ADHD według DSM-IV
Aneks 3
Kryteria diagnostyczne według DSM-V
Aneks 4
Plan minimum w pracy z dzieckiem z rozpoznaniem ADHD nad objawami ADHD – wskazówki dla nauczyciela
Aneks 5
Jak rozwiązać trudne szkolne sytuacje, gdy podstawowym problemem są objawy ADHD (zaburzenia koncentracji, nadmierna ruchliwość i impulsywność)
Książka w ciekawy sposób podejmuje bardzo trudną tematykę, jaką jest agresja i zaburzenia zachowania u dzieci. Całość opiera się na założeniu, że dzieci nie rodzą się złe i możemy je ochronić przed różnymi życiowymi konsekwencjami. Przedstawiono tu nie tylko wyniki badań nad agresją, ale także opisano praktyczne, realizowane programy terapeutyczne.
Całość powstała pod redakcją dr. n. med. Artura Kołakowskiego, znakomitego specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuty poznawczo – behawioralnego, współautora książki SPOSÓB NA TRUDNE DZIECKO Przyjazna terapia behawioralna, pozycji wyróżnionej Nagrodą Teofrasta w kategorii Najlepsza Psychologiczna Książka Popularnonaukowa 2011 r.
Postaraliśmy by książka kompleksowo i jak najbardziej praktycznie przedstawiała problem trudnych zachowań, agresji i zaburzeń zachowania, począwszy od obrazu klinicznego, wyników badań, sposobu prowadzenia diagnozy, poprzez budowanie kompleksowego modelu pomocy, prowadzenie terapii do trudności w pracy z takimi pacjentami w szkole, świetlicy terapeutycznej czy domu dziecka. Dla mnie ważne jest, że opisywane w tej książce praktyczne programy nie są jedynie wynikami badań akademickich, ale realnymi działaniami, które prowadzonymi w polskiej rzeczywistości, dającymi zauważalne, pozytywne efekty.
Ze Wstępu dr. n. med. Artura Kołakowskiego
Tytuł/podtytuł: Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka
Redakcja naukowa: Artur Kołakowski
Data wydania: styczeń 2013 r.
ISBN: 978-83-7489-440-1
Numer wydania: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron: 688
Patronat medialny: Polskie Towarzystwo ADHD, Centrum Terapii Poznawczo Behawioralnej, Reedukacja.pl, ADHD.org.pl, Stowarzyszenie Niezwykłe Dzieci, Stowarzyszenie Akceptacja, Poradnia "Poza schematami"
Cena: 69,90 zł
www: http://gwp.pl/12192,zaburzenia-zachowania-u-dzieci-teoria-i-praktyka.html
Dzięki lekturze książki:
Notka o redaktorze naukowym:
Artur Kołakowski – dr n. med., specjalista psychiatra, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor-dydaktyk PTTPiB. Od wielu lat pracuje z dziećmi i młodzieżą z problemami rozwojowymi, psychologicznymi i psychoterapeutycznymi, zarówno jako lekarz, jak i psychoterapeuta. Współautor dwóch książek na temat ADHD. Specjalizuje się nie tylko w diagnozie i leczeniu ADHD, ale także w terapii poznawczej i behawioralnej.
Spis treści:
Wstęp Redaktora Naukowego
Część 1
Obraz kliniczny i diagnoza
Rozdział 1
Kliniczny obraz zaburzeń zachowania
Artur Kołakowski
Rozdział 2
Zaburzenia zachowania a zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
Artur Kołakowski
Rozdział 3
Schematy poznawcze osób z ADHD a kształtowanie się zaburzeń zachowania
Monika I. Dąbkowska
Rozdział 4
Bullying – zastraszanie i przemoc szkolna
Mirosław R. Dąbkowski
Rozdział 5
Systemowa pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania
Robert Opora
Rozdział 6
Diagnoza zaburzeń zachowania
Artur Kołakowski
Część 2
Leczenie
Rozdział 7
Kompleksowe leczenie zaburzeń zachowania
Artur Kołakowski
Rozdział 8
Modele poznawczo-behawioralne zaburzeń zachowania i agresji. Programy terapeutyczne
Konrad Ambroziak, Artur Kołakowski
Rozdział 9
Psychoterapia poznawczo-behawioralna chłopca skierowanego ze wstępnym rozpoznaniem zaburzeń zachowania
Konrad Ambroziak
Rozdział 10
Terapia rodzinna w leczeniu zaburzeń zachowania
Gabriela Jagielska
Rozdział 11
Leczenie farmakologiczne
Artur Kołakowski
Rozdział 12
Sądowo-psychiatryczne aspekty zaburzeń zachowania
Marcin Wałecki
Rozdział 13
Uczniowie z zaburzonym zachowaniem i zaburzeniami zachowania
Dariusz Wasiński
Rozdział 14
Prawo oświatowe a zaburzenia zachowania
Marta Jerzak, Kinga Zając
Rozdział 15
Szkolny System Bezpieczeństwa
Marta Jerzak, Kinga Zając
Rozdział 16
Szkolne działania interwencyjne
Marta Jerzak, Kinga Zając
Rozdział 17
Szkolne procedury interwencyjne wobec uczniów przejawiających ryzykowne zachowania. Współpraca szkoły z policją i sądem rodzinnym
Dorota Macander
Rozdział 18
Przykładowe procedury interwencyjne w gimnazjum
Dariusz Wasiński
Rozdział 19
Zaburzenia zachowania jako skutek urazów psychicznych doznanych przez dziecko
Aleksandra Karasowska
Rozdział 20
Korygowanie zaburzeń zachowania w środowisku wychowawczym placówki
Aleksandra Karasowska
Rozdział 21
Projekt jako metoda pracy wychowawczej
Alina Szulirz
Rozdział 22
Dom dziecka
Dariusz Wasiński
Aneks
Materiały do pracy dla rodziców, wychowawców i terapeutów
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdziesz w niniejszej książce. Autorzy, mający bogate doświadczenie w pracy z dziećmi sprawiającymi problemy wychowawcze, przedstawiają proste, lecz skuteczne metody radzenia sobie z trudnymi i niepożądanymi zachowaniami.
Omawiają najczęstsze błędy popełniane przez rodziców i nauczycieli oraz podpowiadają, jak się z nimi uporać.
Dzieci z trudnymi zachowaniami wymagają zdecydowanie więcej uwagi i czasu niż te, które nie sprawiają żadnych kłopotów. Jeśli Wasze dziecko ma trudny temperament, musicie mu poświęcić maksimum uwagi, by dać mu szansę na dobry rozwój. Jeśli jednak Wasze dziecko zaczyna płakać, gdy próbujecie wejść do sklepu drzwiami z napisem "wyjście", potrzebujecie zupełnie innego poradnika - jak sprawić, by dziecko nauczyło się łamać zasady.
Autor: Kendall Philip C., Choudhury Muniya, Hudson Jennifer, Webb Alicia
Data wydania: kwiecień 2013 r.
ISBN: 978-83-7489-474-6
Numer wydania: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron: 96
Patronat medialny: Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej, Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Prof. Zdzisława Bizonia, Poradnia "Poza Schematami", Psychotekst.pl
Cena: 34,90 zł
WWW: http://gwp.pl/12471,terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-mlodziezy-podrecznik-terapeuty-program-lek-.html
Pierwsze polskie wydanie jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzeń lękowych u młodzieży.
Podręcznik zawiera opis programu poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych u nastolatków w wieku 14–17 lat. Autorzy krok po kroku omawiają składających się nań 16 sesji terapeutycznych: ich cele, kolejne etapy i stosowane strategie. Poszczególne sesje poświęcone są takim zagadnieniom, jak: rozpoznawanie objawów lęku, myślenie osoby odczuwającej lęk i jego skutki, plan radzenia sobie czy wykorzystanie nabytych umiejętności w sytuacjach budzących lęk. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest zeszyt ćwiczeń dla pacjenta. Całość składa się na program terapeutyczny „Lęk".
Philip C. Kendall – profesor psychologii oraz kierownik Kliniki Zaburzeń Lękowych Dzieci i Młodzieży Temple University. Autor ponad 400 publikacji naukowych, w tym podręczników dla psychoterapeutów. Jego zainteresowania obejmują terapię poznawczo-behawioralną, psychoterapię dzieci, poznawcze czynniki psychopatologii, impulsywność, a także zaburzenia lękowe. Wraz ze współpracownikami stworzył kilkanaście programów terapeutycznych uznawanych za wiodące i najskuteczniejsze w terapii poznawczo-behawioralnej zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży, wielokrotnie nagradzanych i publikowanych w wielu krajach. Jest znany ze swojej zawodowej wrażliwości, oddania, profesjonalizmu oraz kreatywnego i złożonego podejścia do klienta.
Muniya Choudhury (Khanna) – uzyskawszy tytuł doktora na Temple University, zajęła się tworzeniem i ulepszaniem nowoczesnych programów komputerowych wykorzystywanych w poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych młodych pacjentów i ich rodzin.
Jennifer Hudson – wykładowca Macquarie University w Sydney. Specjalizuje się w leczeniu zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży. Bada pochodzenie i przyczyny tych zaburzeń oraz ich wpływ na relację rodziców z zaburzonymi dziećmi. Pracuje nad udoskonaleniem terapii zaburzeń lękowych u dzieci i oparciem jej na dowodach empirycznych oraz nad nowymi programami terapeutycznymi, z których pacjenci będą mogli korzystać rodzinnie.
Alicia Webb (Scott) – doktor, absolwentka Temple University. Prowadzi praktykę prywatną w Nowym Jorku.
SPIS TREŚCI
Przedmowa do polskiego wydania
Wprowadzenie
Sesja 1
Wprowadzenie do programu „Lęk"
Sesja 2
Rozpoznawanie emocji
Sesja 3
Wprowadzenie do relaksacji
Sesja 4
Pierwsza sesja z rodzicami
Sesja 5
Słuchanie swoich myśli – rozpoznawanie i podważanie mowy wewnętrznej
Sesja 6
Radzenie sobie i rozwiązywanie problemów
Sesja 7
Ocenianie i nagradzanie siebie
Sesja 8
Zastosowanie planu radzenia sobie z lękiem
Sesja 9
Druga sesja z rodzicami
Sesja 10
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające niski poziom lęku
Sesja 11
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające niski poziom lęku
Sesja 12
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające umiarkowany poziom lęku
Sesja 13
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające umiarkowany poziom lęku
Sesja 14
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające wysoki poziom lęku
Sesja 15
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające wysoki poziom lęku
Sesja 16
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające wysoki poziom lęku, przedstawienie prezentacji i zakończenie terapii
Bibliografia
TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA ZABURZEŃ LĘKOWYCH U MŁODZIEŻY Zeszyt ćwiczeń. Program „Lęk"
Autor: Kendall Philip C., Choudhury Muniya, Hudson Jennifer, Webb Alicia
Data wydania: kwiecień 2013 r.
ISBN: 978-83-7489-475-3
Numer wydania: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron: 120
Patronat medialny: Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej, Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Prof. Zdzisława Bizonia, Poradnia "Poza Schematami", Psychotekst.pl
Cena: 29,90 zł
WWW: http://gwp.pl/12472,terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-mlodziezy-zeszyt-cwiczen-program-lek-.html
Pierwsze polskie wydanie jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzeń lękowych u młodzieży.
To doskonałe narzędzie do pracy, które wzmacnia zaangażowanie młodego człowieka w terapię. Nastolatki uczestniczące w terapii dowiadują się, na czym ona polega, jakie są jej zasady i kolejne etapy. Uczą się rozpoznawać uczucia i panować nad nimi oraz poznają techniki relaksacyjne. Zdobyte w programie doświadczenia pomogą im stawiać czoła niepokojącym sytuacjom, zamiast ich unikać, a opanowane umiejętności będą procentować w życiu codziennym. Zeszyt ćwiczeń i podręcznik terapeuty składają się na program terapeutyczny „Lęk".
Philip C. Kendall – profesor psychologii oraz kierownik Kliniki Zaburzeń Lękowych Dzieci i Młodzieży Temple University. Autor ponad 400 publikacji naukowych, w tym podręczników dla psychoterapeutów. Jego zainteresowania obejmują terapię poznawczo-behawioralną, psychoterapię dzieci, poznawcze czynniki psychopatologii, impulsywność, a także zaburzenia lękowe. Wraz ze współpracownikami stworzył kilkanaście programów terapeutycznych uznawanych za wiodące i najskuteczniejsze w terapii poznawczo-behawioralnej zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży, wielokrotnie nagradzanych i publikowanych w wielu krajach. Jest znany ze swojej zawodowej wrażliwości, oddania, profesjonalizmu oraz kreatywnego i złożonego podejścia do klienta.
Muniya Choudhury (Khanna) – uzyskawszy tytuł doktora na Temple University, zajęła się tworzeniem i ulepszaniem nowoczesnych programów komputerowych wykorzystywanych w poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych młodych pacjentów i ich rodzin.
Jennifer Hudson – wykładowca Macquarie University w Sydney. Specjalizuje się w leczeniu zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży. Bada pochodzenie i przyczyny tych zaburzeń oraz ich wpływ na relację rodziców z zaburzonymi dziećmi. Pracuje nad udoskonaleniem terapii zaburzeń lękowych u dzieci i oparciem jej na dowodach empirycznych oraz nad nowymi programami terapeutycznymi, z których pacjenci będą mogli korzystać rodzinnie.
Alicia Webb (Scott) – doktor, absolwentka Temple University. Prowadzi praktykę prywatną w Nowym Jorku.
SPIS TREŚCI
Sesja 1
Wprowadzenie do myśli i emocji
Sesja 2
Rozpoznawanie emocji
Sesja 3
Relaksacja
Sesja 4
Spotkanie z rodzicami
Sesja 5
Wsłuchiwanie się w swoje myśli
Sesja 6
Światła, kamera... akcja!
Sesja 7
Zbieranie nagród
Sesja 8
Nigdy nie mów nigdy
Sesja 9
Spotkanie z rodzicami
Sesja 10
Zacznij ćwiczyć!
Sesja 11
Ćwiczymy dalej
Sesja 12
Ćwiczymy dalej
Sesja 13
Ćwiczymy dalej
Sesja 14
Robi się coraz trudniej
Sesja 15
Poćwiczmy jeszcze trochę
Sesja 16
Udało Ci się!
Załączniki
Gratulacje
Drabina Strachu
Bank Punktów
Lista Nagród
Autor: Kendall Philip C., Hedtke Kristina A.
Data wydania: kwiecień 2013 r.
ISBN: 978-83-7489-472-2
Numer wydania: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron: 144
Patronat medialny: Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej, Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Prof. Zdzisława Bizonia, Poradnia "Poza Schematami", Psychotekst.pl
Cena: 34,90 zł
WWW: http://gwp.pl/12469,terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-dzieci-podrecznik-terapeuty-program-zaradny-kot-.html
Pierwsze polskie wydanie jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzeń lękowych u dzieci.
Podręcznik zawiera opis programu poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych (zwłaszcza lęku uogólnionego, fobii społecznej i lęku separacyjnego) u dzieci w wieku 8–13 lat opracowanego przez profesora Philipa C. Kendalla i jego zespół. Autorzy krok po kroku omawiają składających się nań 16 sesji terapeutycznych: ich cele, kolejne etapy, stosowane strategie, a także praktyczne wskazówki dla terapeuty. Na koniec opisują też zaburzenia współwystępujące z zaburzeniami lękowymi oraz czynniki wpływające na przebieg terapii. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest zeszyt ćwiczeń dla pacjenta. Całość składa się na program terapeutyczny „Zaradny Kot".
Philip C. Kendall – profesor psychologii oraz kierownik Kliniki Zaburzeń Lękowych Dzieci i Młodzieży Temple University. Autor ponad 400 publikacji naukowych, w tym podręczników dla psychoterapeutów. Jego zainteresowania obejmują terapię poznawczo-behawioralną, psychoterapię dzieci, poznawcze czynniki psychopatologii, impulsywność, a także zaburzenia lękowe. Wraz ze współpracownikami stworzył kilkanaście programów terapeutycznych uznawanych za wiodące i najskuteczniejsze w terapii poznawczo-behawioralnej zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży, wielokrotnie nagradzanych i publikowanych w wielu krajach. Jest znany ze swojej zawodowej wrażliwości, oddania, profesjonalizmu oraz kreatywnego i złożonego podejścia do klienta.
Kristina A. Hedtke (Bertzos) – doktor psychologii na Temple University. Zajmuje się metodami wdrażania nowych, eksperymentalnych badań klinicznych w różnych obszarach nauki.
SPIS TREŚCI
Przedmowa do polskiego wydania
Wprowadzenie i podziękowania
Wstęp
Sesja 1
Budowanie relacji terapeutycznej i zapoznanie z planem terapii
Sesja 2
Identyfikowanie uczuć związanych z lękiem
Sesja 3
Identyfikowanie somatycznych reakcji na lęk
Sesja 4
Pierwsza sesja z rodzicami
Sesja 5
Trening relaksacyjny
Sesja 6
Identyfikowanie lękowej mowy wewnętrznej i nauka myślenia przystosowawczego
Sesja 7
Przypomnienie myśli lękowych i przystosowawczych i wprowadzenie strategii rozwiązywania problemów
Sesja 8
Wprowadzenie zasad oceniania i nagradzania siebie oraz utrwalenie opanowanych umiejętności
Sesja 9
Druga sesja z rodzicami
Sesja 10
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające niski poziom lęku
Sesja 11
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające niski poziom lęku
Sesja 12
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające umiarkowany poziom lęku
Sesja 13
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające umiarkowany poziom lęku
Sesja 14
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające wysoki poziom lęku
Sesja 15
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające wysoki poziom lęku
Sesja 16
Ekspozycje na sytuacje wzbudzające wysoki poziom lęku, prezentacja projektu i zakończenie terapii
Materiały dla terapeuty: współwystępowanie zaburzeń i czynniki komplikujące
Zaburzenia współwystępujące
Depresja/dystymia
Nadpobudliwość
Wzorce obsesyjno-kompulsywne
Ataki paniki
Czynniki komplikujące
Problemy z uległością
Hiperkrytycyzm
Wypieranie się lęku
Odmowa chodzenia do szkoły
Realistyczne lęki
Problemy rodzinne
Uwagi końcowe
Bibliografia
TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA ZABURZEŃ LĘKOWYCH U DZIECIZeszyt ćwiczeń. Program „Zaradny Kot"
Autor: Kendall Philip C., Hedtke Kristina A.
Data wydania: kwiecień 2013 r.
ISBN: 978-83-7489-473-9
Numer wydania: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron: 168
Patronat medialny: Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej, Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej im. Prof. Zdzisława Bizonia, Poradnia "Poza Schematami", Psychotekst.pl
Cena: 29,90 zł
WWW: http://gwp.pl/12470,terapia-poznawczo-behawioralna-zaburzen-lekowych-u-dzieci-zeszyt-cwiczen-program-zaradny-kot-.html
Pierwsze polskie wydanie jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzeń lękowych u dzieci.
„Zaradny Kot" to program poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych u dzieci w wieku 8–13 lat opracowany przez profesora Philipa C. Kendalla i jego zespół. Zeszyt ćwiczeń stanowi uzupełnienie podręcznika dla terapeuty. To znakomite narzędzie do pracy, które wzmacnia zaangażowanie dziecka w terapię. Postać kotka, który ze Strachusia przemienia się w Zaradnego Kota, przemawia do dziecięcej wyobraźni, a przyjazna szata graficzna sprawia, że terapia staje się dobrą zabawą. Dzieci uczestniczące w terapii dowiadują się, na czym ona polega, jakie są jej zasady i kolejne etapy. Uczą się rozpoznawać uczucia i panować nad nimi, poznają techniki relaksacyjne i skuteczne strategie rozwiązywania problemów czy odprężania się w sytuacjach stresowych.
Philip C. Kendall – profesor psychologii oraz kierownik Kliniki Zaburzeń Lękowych Dzieci i Młodzieży Temple University. Autor ponad 400 publikacji naukowych, w tym podręczników dla psychoterapeutów. Jego zainteresowania obejmują terapię poznawczo-behawioralną, psychoterapię dzieci, poznawcze czynniki psychopatologii, impulsywność, a także zaburzenia lękowe. Wraz ze współpracownikami stworzył kilkanaście programów terapeutycznych uznawanych za wiodące i najskuteczniejsze w terapii poznawczo-behawioralnej zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży, wielokrotnie nagradzanych i publikowanych w wielu krajach. Jest znany ze swojej zawodowej wrażliwości, oddania, profesjonalizmu oraz kreatywnego i złożonego podejścia do klienta.
Kristina A. Hedtke (Bertzos) – doktor psychologii na Temple University. Zajmuje się metodami wdrażania nowych, eksperymentalnych badań klinicznych w różnych obszarach nauki.
SPIS TREŚCI
Sesja 1
Poznajmy się
Sesja 2
Rozpoznawanie uczuć
Sesja 3
Jak reaguje moje ciało?
Sesja 4
Spotkanie z rodzicami
Sesja 5
Zrelaksujmy się
Sesja 6
O czym teraz myślę?
Sesja 7
Co powinienem zrobić?
Sesja 8
Jak mi idzie?
Sesja 9
Spotkanie z rodzicami
Sesja 10
Zacznij ćwiczyć!
Sesja 11
Ćwiczymy dalej
Sesja 12
Ćwiczymy dalej
Sesja 13
Robi się coraz trudniej
Sesja 14
Poćwiczmy jeszcze trochę
Sesja 15
Jeszcze więcej ćwiczeń
Sesja 16
Udało Ci się!
Załączniki
Bank Punktów
Lista Nagród
Lista Sytuacji Lękowych
Drabina Strachu
Barometr Uczuć
Karta Planu STOP
Postawy i działania
Dyplom za osiągnięcia
Autor: Young Jeffrey E., Klosko Janet S., Weishaar Marjorie E.
Redakcja merytoryczna: dr Monika Szaniawska, dr Artur Kołakowski
Data wydania: 17 września 2013 r.
ISBN: 978-83-7489-496-8
Numer wydania: I
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron: 488
Patronat medialny: Polskie Stowarzyszenie Terapii Poznawczej i Schematu, Psychotekst.pl, Poradnia "Poza Schematami"
Cena: 79,90 zł
WWW: http://www.gwp.pl/12668,terapia-schematow-przewodnik-praktyka.html
Kompleksowe źródło wiedzy na temat cieszącego się coraz większym uznaniem nowego nurtu terapii.
Autorzy, wśród których jest twórca terapii schematów – Jeffrey E. Young, w kolejnych rozdziałach wyjaśniają jej najważniejsze założenia. Definicjom kluczowych pojęć towarzyszą opisy przypadków z praktyki terapeutycznej oraz przykłady zastosowań konkretnych narzędzi, którymi posługują się terapeuci schematów. W książce przedstawiono też główne zalety tej szkoły w porównaniu do innych popularnych szkół terapeutycznych. Dwa obszerne rozdziały poświęcono pracy z narcystycznym zaburzeniem osobowości i z zaburzeniem osobowości borderline.
Terapia schematów jest coraz powszechniej wykorzystywana nie tylko w leczeniu zaburzeń osobowości, ale różnych innych problemów, między innymi chronicznej depresji, urazów z dzieciństwa, zaburzeń odżywiania, w resocjalizacji sprawców przestępstw, w terapii par i w zapobieganiu nawrotom nadużywania substancji psychoaktywnych. Dlatego ta książka powinna uzupełnić biblioteczkę każdego terapeuty.
Książka ta w umiejętny i zrozumiały sposób pokazuje, jak można udoskonalić i zmodyfikować klasyczne podejście terapii poznawczej do zaburzeń osi I w leczeniu zaburzeń osobowości (...). Szczerze polecam ją wszystkim terapeutom pracującym z pacjentami zmagającymi się z tymi zaburzeniami.
Aaron T. Beck, psychiatra i psychoterapeuta
Doktor Jeffrey K. Young jest wykładowcą na wydziale psychiatrii Columbia University, jak również założycielem i dyrektorem Cognitive Therapy Centers w Nowym Jorku i Connecticut oraz Schema Therapy Institute. Od ponad dwudziestu lat głosi na całym świecie wykłady na temat terapii poznawczej i terapii schematów. Wykształcił tysiące terapeutów i psychologów, a jego umiejętności jako wykładowcy są powszechnie cenione.
Young jest twórcą terapii schematów, integracyjnego podejścia do leczenia długotrwałych zaburzeń psychicznych oraz leczenia pacjentów z trudem poddających się terapii, a także autorem wielu publikacji poświęconych zarówno terapii poznawczej, jak i terapii schematów, w tym dwóch kluczowych książek: Cognitive therapy for personality disorders. A schema-focused approach (Terapia poznawcza w leczeniu zaburzeń osobowości: podejście zorientowane na schematy), adresowanej do psychologów, terapeutów i pacjentów, oraz poradnika Program zmiany sposobu życia: uwalnianie się z pułapek psychologicznych (z Janet S. Klosko). Był również konsultantem w wielu komisjach przyznających granty na badania terapii poznawczej i terapii schematów, w tym badania depresji prowadzonego pod patronatem National Institute of Mental Health; zasiadał także w radach redakcyjnych Cognitive Therapy and Research oraz Cogntive and Behavioral Practice.
Doktor Janet S. Klosko jest dyrektorem Cognitive Therapy Center of Long Island w Great Neck, a także psychologiem-konsultantem w Schema Therapy Institute na Manhattanie oraz w Woodstock Women's Health w stanie Nowy Jork. Pracę doktorską obroniła na State University of New York (SUNY) w Albany, a staż odbywała w Brown University Medical School. W czasie studiów na SUNY współpracowała z Davidem H. Barlowem, badając i lecząc zaburzenia lękowe. Klosko jest laureatką nagrody za osiągnięcia badawcze Albany Award for Excellence in Research oraz wyróżnienia dla pracy doktorskiej przyznawanej przez sekcję naukową psychologii klinicznej American Psychological Association. Opublikowała wiele artykułów naukowych; jest także współautorką książek Cognitive-behavioral treatment of depression (Poznawczo-behawioralna terapia depresji; z Williamem Sandersonem) oraz popularnego poradnika Program zmiany sposobu życia: uwalnianie się z pułapek psychologicznych (z Jeffreyem K. Youngiem). Jest także magistrem filologii angielskiej.
Doktor Marjorie E. Weishaar jest profesorem psychiatrii i nauk o zachowaniu człowieka na Brown University Medical School, gdzie szkoli psychiatrów i psychologów oraz absolwentów studiów doktoranckich w zakresie terapii poznawczej. Otrzymała dwie nagrody za nauczanie, przyznawane przez Brown Medical School. Weishaar ukończyła studia na University of Pennsylvania, a także trzy fakultety na Pennsylvania State University. Terapii poznawczej uczyła się od Aarona T. Becka, a terapii schematów – od Jeffreya K. Younga. Jest autorką książki Aaron T. Beck. Biografia, poświęconej terapii poznawczej i jej twórcy, niedawno przetłumaczonej na język chiński, a także autorką licznych artykułów oraz współautorką publikacji poświęconych terapii poznawczej, szczególnie w pracy z pacjentami o skłonnościach samobójczych. Wygłasza wykłady na całym świecie. Obecnie prowadzi prywatną praktykę w Providence na Rhode Island.
SPIS TREŚCI
O autorach
Wstęp
Podziękowania
Rozdział 1
Terapia schematów: model pojęciowy
1.1. Ewolucja od terapii poznawczej do terapii schematów
1.2. Rozwój terapii schematów
1.3. Wczesne nieadaptacyjne schematy
1.4. Charakterystyka wczesnych nieadaptacyjnych schematów
1.5. Źródła schematów
1.6. Obszary schematów i wczesne nieadaptacyjne schematy
1.7. Empiryczne dowody na istnienie wczesnych nieadaptacyjnych schematów
1.8. Biologia wczesnych nieadaptacyjnych schematów
1.9. Mechanizmy działania schematów
1.10. Nieadaptacyjne style radzenia sobie i reakcje
1.11. Tryby schematów
1.12. Diagnoza i zmiana schematów
1.13. Porównanie terapii schematów z innymi modelami terapeutycznymi
1.14. Podsumowanie
Rozdział 2
Ocena schematów i edukacja pacjenta
2.1. Konceptualizacja przypadku zorientowana na schematy
2.2. Szczegółowy plan przebiegu procesu diagnozy i edukacji
2.3. Kwestionariusze schematów
2.4. Ocena wyobrażeń
2.5. Ocena temperamentu emocjonalnego
2.6. Inne metody diagnostyczne
2.7. Edukowanie pacjenta na temat schematów
2.8. Pełna konceptualizacja przypadku zorientowana na schematy
2.9. Podsumowanie
Rozdział 3
Strategie poznawcze
3.1. Przegląd strategii poznawczych
3.2. Styl terapeutyczny
3.3. Techniki poznawcze
3.4. Podsumowanie
Rozdział 4
Strategie doświadczeniowe
4.1. Wyobrażenia i dialog w diagnozie
4.2. Strategie pracy z wyobrażeniami – faza zmiany
4.2. Pokonywanie przeszkód w pracy doświadczeniowej: unikanie schematu
4.4. Podsumowanie
Rozdział 5
Behawioralne przełamywanie wzorców
5.1. Style radzenia sobie
5.2. Gotowość do behawioralnego przełamywania wzorców funkcjonowania
5.3. Wskazanie zachowań stanowiących potencjalne cele zmiany
5.4. Ustalanie porządku behawioralnego przełamywania wzorców
5.5. Wzbudzanie motywacji do zmiany zachowań
5.6. Opracowanie karty przypominającej
5.7. Ćwiczenie zdrowego zachowania w wyobraźni i poprzez odgrywanie ról
5.8. Ustalenie zadania domowego
5.9. Omówienie zadania domowego
5.10. Przezwyciężanie trudności na drodze do zmiany zachowań
5.11. Wprowadzanie poważnych zmian życiowych
5.12. Podsumowanie
Rozdział 6
Relacja terapeutyczna
6.1. Relacja terapeutyczna w fazie diagnozy i edukacji pacjenta
6.2. Relacja terapeutyczna w fazie zmiany
6.3. Podsumowanie
Rozdział 7
Szczegółowe strategie leczenia schematów
7.1. Obszar rozłączenia i opuszczenia
7.2. Obszar Osłabionej Autonomii i Braku Osiągnięć
7.3. Obszar uszkodzonych granic
7.4. Obszar nakierowania na innych
7.5. Obszar nadmiernej czujności i zahamowania
Rozdział 8
Praca z trybami schematów
8.1. Kiedy stosować pracę z trybami?
8.2. Typowe tryby schematów
8.3. Siedem głównych etapów pracy z trybami
8.4. Podsumowanie
Rozdział 9
Terapia schematów w leczeniu zaburzenia osobowości typu borderline
9.1. Zaburzenie osobowości typu borderline w ujęciu terapii schematów
9.2. Leczenie osób z zaburzeniem osobowości typu borderline
9.3. Podsumowanie
Rozdział 10
Terapia schematów w leczeniu narcystycznego zaburzenia osobowości
10.1. Tryby schematów osób z narcystycznym zaburzeniem osobowości
10.2. Kryteria diagnostyczne narcystycznego zaburzenia osobowości według DSM-IV
10.3. Narcystyczne zaburzenie osobowości a czysta roszczeniowość
10.4. Źródła narcyzmu bijące w dzieciństwie
10.5. Typowe historie z dzieciństwa
10.6. Osoba z narcystycznym zaburzeniem osobowości w bliskich relacjach
10.7. Diagnoza narcyzmu
10.8. Terapia narcyzmu
10.9. Najczęstsze przeszkody w terapii narcyzmu
10.10. Podsumowanie
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy
© 2018 Poza Schematami. All Rights Reserved.